اخبار   
 

 کاهش نگران‌کننده‌ی حجم آب ورودی به مخزن سد کرخه

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستانگفت حجم آب ورودی به حوضه‌های آبی استان...

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: حجم آب ورودی به حوضه‌های آبی استان در دشت خوزستان، دو میلیارد و 220 میلیون lang=FA> مترمکعب بوده که این میزان، 58درصد آورد آب در سال‌های نرمال است.


 

فتح‌الله دهکردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران با ابراز نگرانی از کاهش 80درصدی حجم آب ورودی به مخزن سد کرخه گفت: در حوضه‌ی سد کرخه با 550 میلیون مترمکعب کاهش در مخزن نسبت به سال پیش روبه‌رو هستیم.

وی افزود: به جز رودخانه و سد کرخه، در بقیه‌ی حوضه‌ها تا حدودی وضعیت مناسب است و مشکلی از نظر تأمین آب کشاورزی نخواهیم داشت؛ اما در
حوضه‌ی کرخه به‌علت کاهش 80درصدی حجم ورودی آب به مخزن نسبت به سال‌های
نرمال، نگران هستیم. البته قرار است در همین هفته نشست ستاد خشک‌سالی برگزار و برای حوضه‌هایی که با کاهش آب روبه‌رو هستند، تصمیم‌گیری شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان همچنین گفت: وضعیت حوضه‌ی خیرآباد و زهره نیز به دلیل آن‌که سد مخزنی برای
کنترل وضعیت کم‌آبی وجود ندارد، همانند حوضه‌ی مارون است؛ اما برای تأمین آب در
این حوضه‌ها نسبت به کرخه نگرانی کم‌تری وجود دارد.

دهکردی ادامه داد: با وجود پیش‌بینی‌های اولیه‌ی سازمان هواشناسی مبنی بر نرمال بودن بارش‌ها در حوزه‌های منتهی به دشت خوزستان، بارش‌های سه ماه پاییز امسال، تنها 45درصد میزان بارش در سال‌های نرمال بود.

وی با بیان این‌که میزان بارش در سد کرخه، 20درصد بارش در سال‌های نرمال بوده است، خاطرنشان کرد: حجم ورودی آب در مخزن سد کرخه معادل 180میلیون مترمکعب است، در حالی که با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی، تحقق بیش از دو lang=FA> برابری این میزان آب در حوضه‌ی کرخه انتظار می‌رفت.

دهکردی اضافه کرد: در حوضه‌ی کارون بزرگ که شامل سد دز و کارون است، حجم مخازن تا ششم دی‌ماه حدود هفت میلیارد و 417 میلیون مترمکعب بوده است که lang=FA>در مقایسه با سال گذشته، نزدیک به یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب افزایش را نشان می‌دهد. آورد آب این حوضه یک میلیارد و 764 میلیون بوده که این میزان، 66درصدِ سال‌های نرمال است.

 

برگرفته از : خبرگزاری دانشجویان ایران

www.isna.ir ، 17/دی/1390

ویرایش : امیریاشار فیلا

 
  منبع : ارسال شده توسط مهندس امیریاشار فیلا
  09:24   یکشنبه 18 دی 1390  
 نظرات    
 
نیما محسون 14:13 دوشنبه 19 دی 1390
0
 نیما محسون
علاوه بر مدیریت بحران خشکسالی می بایستی فرهنگ عمومی مصرف آب در کلیه بخش ها علی الخصوص بخش کشاورزی و استفاده از سیستم های نوین آبیاری را در جامعه نهادینه کرد.
امیر یاشار فیلا 12:30 سه شنبه 20 دی 1390
0
 امیر یاشار فیلا

با سلام؛
جناب آقای مهندس محسون، فرمایش جناب‌عالی کاملاً درست و فرصت برای این فرهنگ‌سازی‌ها بسیار تنگ است. کاش دست‌اندرکاران و مصرف‌کنندگان پیش از آن که این فرصت از دست برود، گامی در راستای حفظ منابع آب و بهینه‌سازی مصرف آب بردارند.
چنانچه صلاح می‌دانید، جناب‌عالی در مقام یکی از متخصصانی که دغدغه‌ی کمبود آب را دارید، برای توجه دادن به همکاران، آغازگر انتشار مطالبی در این زمینه در گستره‌ی همین شبکه‌ی اجتماعی تخصصی باشید.
به هر حال، این فرهنگ‌سازی و توجه دادن‌ها نیازمند حرکت‌ها و فعالیت‌های خرد تک‌تک ماست، تا برآیند آن‌ها به دگرگونی‌های کلان و شایانی بینجامد.
بذل توجه و دغدغه‌های نیک‌اندیشانه‌ی شما را ارج می‌نهم.